Kwaliteitsmanagement. We denken dat we alles onder controle hebben, maar toch is het belangrijk om dit ook eens in de zoveel tijd te testen. Het opzetten van een kwaliteitsmanagement systeem is namelijk niet eenvoudig, waardoor je iedereen binnen het bedrijf moet gaan stimuleren om de kwaliteit van de organisatie te kunnen waarborgen. Ook dit kan veel moeite kosten, waardoor het hebben van bruikbare tips van pas kan komen. Met behulp van onderstaande tips zorg je ervoor dat alles weer onder controle is en je iedere keuring door kunt komen. 

 

Stimuleren door draagvlakken te creëren

De eerste tip voor het stimuleren van kwaliteitsmanagement is door de directie te overtuigen van de toegevoegde waarde van een kwaliteitsmanagement systeem. Het kan immers leiden tot het groeien van de organisatie, waardoor het steeds onder de aandacht gebracht moet gaan worden. Gebruik hiervoor de juiste argumenten en zorg er daarbij voor dat je de plek van management bepaalt binnen de organisatie. Door duidelijke draagvlakken te creëren, weet iedereen ook wat er gedaan moet worden en welke communicatie hiervoor nodig is. Zo weet niet alleen de kwaliteitsmanager wat er gedaan moet worden, maar ook de rest van de afdeling. 

 

Betrek iedereen bij het proces

Het blijft te allen tijde belangrijk om kwaliteitsmanagement te stimuleren op de werkvloer. Het kwaliteitsmanagement systeem werkt immers alleen wanneer iedereen binnen het bedrijf een bijdrage kan leveren. Zo kun je iedereen mee laten denken over bepaalde strategieën. Daarbij is het ook goed om alles vast te leggen, zodat je het je collega’s makkelijker maakt. Iedereen weet wat er gedaan moet worden, waardoor de taken altijd verdeeld blijven. Als laatste is het altijd goed om extern advies te verkrijgen om de doelen te bereiken. Iemand van buitenaf mee laten kijken zorgt er immers voor dat er anders gekeken wordt en je ieder doel kunt gaan verwezenlijken.